Boek review: Vampire Academy

Processed with VSCO with p5 preset

|| Titel: Vampire Academy || Schrijfster: Richelle Mead || Bladzijden: 332 || Goodreads ||

Na twee jaar weg te zijn geweest van de Academy zijn Lissa Dragomir en Rose Hathaway teruggebracht. Lissa en Rose zijn weggelopen van de Academy door bepaalde gebeurtenissen: het was niet meer veilig. Wanneer ze weer terug zijn op de Academy volgen Lissa en Rose gewoon de normale lessen weer. Rose krijgt extra lessen omdat ze twee jaar niet getraind heeft, maar haar mentor is een ‘god’.

Rose is een dhampier: half menselijk, half vampier. Lissa daarintegen is een moroi: een goede vampier. Moroi kunnen in het zonlicht lopen, maar niet te lang. Ze kunnen ook een vorm van magie beoefenen: water, lucht, aarde of vuur. Naast dhampiers en moroi zijn er ook strigoi: slechte vampieren. Strigoi zijn ondood en moorden voor hun plezier en voor bloed.

Strigoi geven de voorkeur aan Moroi en daarom is het zo belangrijk dat moroi beschermd worden door dhampiers. Dhampiers hebben de reflexen van moroi waardoor ze goed kunnen zien, ruiken en horen. Doordat dhampiers half menselijk en half vampier zijn, maken ze uitstekende wachten voor de moroi.

Rose krijgt met allerlei dingen te maken in de weken dat ze weer terug zijn. Zo heb je onder andere Mia: de nieuwe vriendin van Aaron, de ex van Lissa en ook koninklijk. Mia en Rose en Lissa zijn gezworen aartsvijanden. Dan heb je nog Rose haar mentor: Dimitri Belikov. Hij is de meest aantrekkelijkste man die Rose tot die tijd toe heeft ontmoet en het blijft niet bij vriendschappelijke gevoelens. Ook komen de gebeurtenissen waardoor Rose en Lissa van de Academy zijn weggelopen terug. Is het nog wel veilig voor Lissa op de Academy?

Vampire Academy is het eerste deel een de serie Vampire Academy en deze serie is echt een van mijn favorieten! Ik las deze serie voor het eerst in de zomer van 2014 en ik kon niet stoppen met lezen. Ik vind Rose echt een super leuk personage, vooral omdat zij en Lissa zulke goede vrienden zijn. Rose geeft veel om Lissa en zou er alles voor doen om te zorgen dat Lissa veilig is. Ik wou dat ik zo’n vriendin had!

En dan hebben we Dimitri nog, o mijn god. Wat is dat een knappe jongen in mijn hoofd (en in de film). Dimitri is echt mijn main book bae. Dimitri wordt in het boek beschreven als een lange jongen/man uit Rusland die donkerbruin haar dat tot op ongeveer zijn schouders komt aka mijn droomman. Oke grapje het zou leuker zijn als hij uit Engeland kwam maar oke.

Ik vind de verhaallijn erg leuk en spannend. Op ongeveer 75% van het boek vind zo’n plottwist plaats. Ik had hem niet zien aankomen, maar toen ik het voor de tweede keer las wist ik natuurlijk al wat er zou gebeuren. Ik was wel best veel details vergeten en ik zat erg met de gebeurtenissen van de film in mijn hoofd terwijl de film eigenlijk best anders is. Ik gaf het boek 5 sterren en het is 1 van mijn favorieten geworden! Ik heb inmiddels de hele serie voor de tweede keer uitgelezen en ik ben van plan om dit sowieso vaker te doen.