Review: Heartless

Processed with VSCO with f2 preset

|| Titel: Heartless || Schrijfster: Marissa Meyer || Bladzijden: 464 || Goodreads ||

Heartless gaat over een meisje die Catherine Pinkerton heet. Ze is de dochter van twee belangrijke mensen in Hearts. Catherine houdt van bakken en wil daarom dan ook haar eigen bakkerij openen. Haar ouders in tegen deel vinden dit een niet zo’n goed idee. De koning van Hearts wil op een bal een huwelijksaanzoek doen aan Cath, maar op datzelfde bal ontmoet ze Jest. Jest en Cath gaan een geheime relatie aan om ervoor te zorgen dat de koning en haar ouders niet beledigd zijn. Catherine is vastberaden om haar eigen pad te kiezen, maar in een land met magie, krankzinnigheid en monsters heeft het lot een ander idee.

Heel veel mensen raden het aan om eerst Alice through the Looking Glass the lezen en dat snap ik ook wel. Er worden heel veel termen gebruikt uit die wereld en als je daar niet bekend mee bent is het best lastig om alles gelijk te snappen. Ik las dit boek zonder Alice te lezen en moest soms meerdere keren iets lezen voordat ik het begreep. Het boek was een beetje voorspellend soms, maar dat neemt niet weg dat het een leuk verhaal is.

Ik vond het erg lastig om in het verhaal te komen. Naar mijn idee begon het verhaal pas rond de laatste 150 pagina’s op gang te komen. Dit was een beetje teleurstellend aangezien ik door The Lunar Chronicles vloog. Ook door de schrijfstijl las het erg langzaam. Bijna alles werd heel uitgebreid beschreven wat ik niet echt nodig vond.

Ik vond Catherine soms heel erg vervelend. Ze deed alles wat haar moeder wilde en volgde nooit echt haar eigen hart. Ze deed altijd alsof ze alles goed vond terwijl ze dat niet vond. Ik ergerde me hier soms nogal aan. Jest daarin tegen is echt ge wel dig! Hij is echt zo’n mysterieuze, knappe en lieve jongen. Cheshire is ook echt geweldig. Een pratende kat die zich onzichtbaar kan maken en kan verdwijnen wanneer hij maar wil. Wat wil je nog meer?

De Koning vond ik maar een apart mannetje. Ik stelde me hem echt voor als een klein, mollig, viezig ventje die een beetje apart is qua zijn gedrag. Ik vraag me echt af hoe hij koning is geworden. Dan heb je Mary Ann nog. Ik dacht echt dat zij een goede vriendin zou zijn, maar wat ze heeft gedaan dat doe je je beste vriendin gewoon niet aan vind ik.

De overgang van een lief meisje naar de Queen of Hearts vond ik een beetje snel gaan, maar wel begrijpelijk. Ik leefde zo mee met Catherine in die laatste 50-75 pagina’s. Haar wraak kan ik begrijpen en ik vind haar en Raven een goed duo!Β De laatste zinnen van dit boek waren onverwachts en ik had het idee dat ik midden in het verhaal stopte met lezen.

Al met al heb ik dit boek 3,75 sterren gegeven. Ik zat erg te twijfelen tussen 3,5 en 4 sterren, dus ik heb het gemiddelde maar genomen.